10. apr. 2011

Endelig litt haging

Nå har snøen forsvunnet og jeg kunne endelig tråkke litt forsiktig rundt i hagen. Men det blåste som bare fy, så det gjaldt å kle seg etter været. For meg var det solbriller og hette.


IMG_0603


Jeg gikk og tittet rundt i bedene mine for å  se etter liv. Ikke mye å se enda gitt. Er nok mye tele i bakken enda, men jeg kom da over denne lille stakkarn her. Den tøffeste av alle løkene mine som hadde sprengt seg vei. (Ikke lett å se)

IMG_0606


Og da jeg hadde holdt på en stund og skulle sette meg ned med en kopp kaffe, så fikk jeg se en pytteliten lilla farge i  alt det gråsvarte. Tror jammen den åpnet seg mens jeg var ute. For vi kjente nok begge at sola varmet.
 
IMG_0610


 Dette er forøvrig en primula som jeg satt ut etter blomstring  inne for mange år siden.

Borte i “grønnsakskassa” mi fant jeg fire potter som jeg hadde gravd ned i høst. De hadde jeg helt glemt bort. Antar at jeg har satt løker der for å få tidlig blomstring. Nå har jeg løftet dem opp og satt dem i sollyset, så får jeg se om det kommer noe snart. Under pottene var det fortsatt snø og is!

IMG_0604


Rosene mine ser ikke pene ut i år. Jeg må nok innse at jeg aldri får noen store, flotte klatreroser. De fryser tilbake hvert år. Sånn som denne. Det er liv nederst, men det meste må nok klippes av. Skal vente litt før jeg gjør det. (Museøre-regelen)

IMG_0607


I dag er det også fint vær ute, og vinden har stilnet, så jeg skal nok gå ut og rake litt. Kunne ikke gjøre det i går, for da tror jeg naboen hadde blitt litt lei av at alt mitt blåste over til dem. Kjekt for meg, men dumt for naboforholdet ;)

5 kommentarer:

Siri sa...

Hei Anne. Moro å høre om hagearbeidet ditt. Jeg skal også ut å se om det har dukket opp noe rart i bedene mine. Her er det vindstille så det kan bli en fin hagedag. Fortsatt god søndag til deg ønskes fra Siri:-)

krepsemor sa...

Er det ikke herlig å endelig være i gang med utelivet, om enn godt kledd =) Det ser jo ut til at dere har pent vær. Trivelig med primulablomstring. Jeg skal ut og jobbe jeg også, og da skal jeg plante to-tre primulaer som jeg har klart å holde liv i så langt!
Ha en fin søndag ;o)

Sissel`s syglede sa...

Tusen takk for hyggelig kommentar i bloggen min. Det setter jeg stor pris på. Nå har våren kommet for fullt og vi er våryre så det holder. Ser ut til at det spirer å gror i hagen din ja, mer enn jeg kan skryte av her i gården:-)
Båten er nå klar til vask og polering. Heldigvis ikke en jobb jeg skal ta meg av. Da tror jeg armene mine hadde ramlet av gitt!!
Vi lengter i alle fall etter en god og varm båtsesong:-)
Ha en trivelig søndagskveld.

Elselill sa...

bedre hagevær i dag. Klipp litt bort de gamle blåveisbladene, det hjelper. jeg har kalk om du mangler.
Far er nesten fedig med å pusse fjellknausen. neste blir hellene. Hva vasker du de med før spyling??
klem fra mamma

Kjersti M sa...

Deilig når det våres - og spennede å titte etter hva som dukker opp i bed'ene. Her er det litt vinterlig ennå men i drivhuset spirer og gror det.