16. mars 2014

En stor duk av mange små!

Jeg har vært i skapene til svigerfar og funnet gamle duker bla etter min svigermor som døde for 11 år siden og noen etter mannens tante. Jeg så ikke noe behov for disse dukene som de var, noen hadde flekker og andre igjen passer ikke inn hos meg. Men for at disse ikke bare skulle ligge der, så fant jeg en måte å gi dem et nytt liv på.
Jeg kuttet opp dukene med mønster på i passende kvadrater. De som ikke ble store nok, ble det sydd kanter på så alle tilslutt var like store.
Deretter var det bare å legge dem utover for å finne ut hvordan de skulle syes.

DSC_0117DSC_0119
DSC_0120

Så sydde jeg de sammen, og passet på at alle sømmer ble kastet over. Jeg har ikke brukt hverken fòr eller vatt. Størrelsen ble tilpasset spisebordet.
Jeg funderte lenge på hvordan jeg skulle avslutte, for den var litt kort. Jeg hadde klippet av blonder på noen av dukene, men de var ikke lange nok til 2 sider. Men så slo det meg plutselig……. De to sidene trenger jo ikke ha like blonder! Så da ble det en blondekant av hver type på sidene.  Jeg ble veldig fornøyd, og denne skal brukes. Søles det for mye, så er det jo bare å gå på loppemarked og finne en jeg kan klippe en ny rute av!
IMG_0187
IMG_0195
IMG_0186
IMG_0193

4 kommentarer:

Marita sa...

Skikkelig lekker ble den!

Torill sa...

Hallo. Kreativt og tøft. Litt artig at eg kan kjenna igjen broderi frå duker eg har arva !! Ha det godt.

Anonym sa...

Fin duk og den får du nok mange gleder av. Sånne broderier er det litt for ille å bare kaste når vi som syr kan bruke det å sy noe annet av ;-)

Linda sa...

Herlig bruk av flotte gamle broderi. God påske!